AUTONOMOUS VEHICLE

מה זה בכלל רכב אוטונומי?

כשמדובר במכוניות, המושג “אוטונומי” הופך להיות יותר ויותר לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

אנחנו נזכרים כיצד נאבקנו עם הילוכים ועם זינוק בעליה, וצוחקים שהדור הבא כנראה כלל לא יצטרך ללמוד נהיגה. אנחנו מדמיינים לעצמנו חווית נהיגה שבה אנחנו יושבים בנחת, אולי אפילו מנמנמים מעט, קוראים ספר או צופים בסדרה אהובה, בעוד שהרכב שלנו מסיע אותנו לאן שרק נרצה, בוחר לבדו את מסלול הנסיעה המועדף, מתאים את המזגן לחום גופנו, ובהגיענו ליעד, כמובן שמוצא חניה ומחנה בקלות וביעילות. אין כל ספק שהרכבים האוטונומיים הולכים לשנות את פני התחבורה כפי שאנו מכירים כיון, ובהתאם גם את פני העולם כולו.

Sway

השליטה מחליפה ידיים
מאז המצאתם של המכוניות והרכבים הממונעים, לבני האדם היה תפקיד מרכזי בתפעולם, החל מהתנעת הרכב, קבלת החלטות על פי ניתוח תנאים של הסביבה ופרשנותם

בשנים האחרונות, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות, החלה מהפכה שמשנה את כללי המשחק ומעבירה את השליטה מהאדם אל הרכב, כשבסופו של דבר, נגיע למצב שבו האדם לא יהיה עוד הקובע והשולט ברכב. הרכב, בזכות טכנולוגיות משוכללות, אלמנטים של אינטליגנציה מלאכותית וחיישנים, יהפוך להיות המחליט והקובע בכל הקשור לנסיעה.

טכנולוגיה, טכנולוגיה ועוד קצת טכנולוגיה
פעולתם של הרכבים האוטונומיים, תהיה מבוססת על חיישנים המספקים את כל המידע הנחוץ ליחידות הרכב השונות. הראייה האנושית תוחלף על ידי מצלמות, המוח האנושי על ידי מעבד מרכזי ושאר חושי האדםעל ידי מכונות. כל מה שקשור בתנועה ותזוזת הרכב, כגון האטה, האצה, היגוי וניווט, ייעשו בהתבסס על המידע המתקבל מאותם חושים מלאכותיים. כאשר המטרה בסופו של דבר היא לייצר רכבים שיגיעו לרמת אוטומטיזציה מלאה שבה האדם, למעשה, יהיה לא אלא משא. הרכב יסיע את עצמו אל היעד שיקבע, ויד אדם לא תהיה מעורבת כלל במהלך הנסיעה.

ומעל לכל, בטיחות
מכוניות אוטונומיות צפויות להגביר את בטיחות הנוסעים והולכי הרגל, להפחית את מספר תאונות הדרכים ואת הפגיעות, להביא להפחתה בעלויות הביטוח, להגביר את זרימת התנועה, לאפשר נידות מוגברת עבור קהלים שונים כגון: ילדים, קשישים, נכים ועוד, להפחית את צריכת הדלק, לצמצם צורך במקומות חניה, לקצר זמני נסיעה ולשפר באופן משמעותי את חוויית הנסיעה.

כיום הרכבים האוטונומיים ממוינים ל– 5 רמות שונות, המתייחסות למאפייני הנסיעה האוטונומיים של הרכב:

רמה 0 – ללא אוטומציה: הנהג הוא השולט הבלעדי על הרכב.

רמה 1 – סיוע לנהג: לנהג יש שליטה מלאה על הרכב, כאשר ישנן פונקציות אוטונומיות ברכב כגון האטה או שמירה על נתיב, הבאים על מנת לסייע לנהג.

רמה 2 – אפשרות לאוטונומיה חלקית: הרכב שולט במהירות ובהיגוי, מתאים את עצמו לרכבים בסביבתו ולמתווה הכביש. הרכב נוהג בעצמו בתנאים מאוד ספציפיים, ונדרשת ערנות ושליטה של הנהג

רמה 3 – אוטומטיזציה מותנית: מדובר ברמת האוטונומיות הגבוהה ביותר שקיימת כיום. הרכב, ולא הנהג, הוא המפקח על סביבה. עם זאת, הנהג האנושי נדרש להשפיע ולפעול ברגע שהתנאים אינם מאפשרים את הפעילות האוטונומית של הרכב.

רמה 4 – אוטומטיזציה גבוהה: הרכב יוכל להתמודד עם מרבית המשימות הכרוכות בנהיגה. תידרש התערבות של נהג מידי פעם, למשל בתנאי מזג אויר קשים, או בסביבות נהיגה חריגות. הרכב נוהג עבורך, אך יש צורך בהגה ודוושות, עבור מצבים שונים בהם הנהג נאלץ להתערב.

רמה 5 – אוטומטיזציה מלאה: בני אדם אינם אלא משא, המכוון את יעד הנסיעה בלבד. הרכב נוסע לחלוטין באופן עצמאי, בכל זמן ובכל תנאי הסביבה.

המירוץ לעלייתם של רכבים אוטונומיים דרגה 5 לכבישים נמצא בעיצומו, והעולם כולו מחכה בכיליון עיניים לראות איזו חברה תהיה הראשונה לשחרר את רכבה לדרכים. הצפי הוא שהרכבים האוטונומיים המלאים הראשונים יכבשו את הכבישים כבר ב- 2020.