Electric & Autonomic

המכונית האוטונומית תהיה חשמלית לגמרי

האם יש קשר בין המכונית החשמלית למכונית האוטונומית?
ניסאן, מכרה יותר מכוניות חשמליות מכל יצרנית רכב אחרת בעולם והיא מגייסת את כל הניסיון הזה לפיתוח האוטונומי

אחת לכמה זמן נכנסת לעולם בסערה טכנולוגיה שמשנה את חוקי המשחק וגורמת לתעשיות שלמות לשנות כיוון. המצלמה טלטלה את עולם הציור, הטלוויזיה את עולם הקולנוע והאינטרנט את העולם המודפס. אם נרצה לסמן היכן מונחת הטכנולוגיה שתטלטל את עולם הרכב, רבים יסכימו שזו ההנעה החשמלית.

zero_emission-logo-UK1160px

אין רעש, אין רעידות: הנאה חשמלית
הרבה תעשיות אוהבות לספר עד כמה הן מעורבות ומתקדמות בטכנולוגיית הרכב החשמלי. אפשר בהחלט להבין את המגמה שכן המכונית החשמלית היא סוג של נוסחה מנצחת: היא אינה מזהמת בעשן, פליטות ומזהמים. היא שקטה כמעט לחלוטין, פותרת לחלוטין את בעיית הרעידות של המכונית המונעת בבנזין או בסולר. המכונית החשמלית אף מעניקה נוחות שימוש המוכרת מהטלפון החכם: אפשר לטעון אותה בבית או בעבודה ולחסוך כסף על תדלוק.

הרבה יצרנים מספרים על ההתקדמות שלהם בטכנולוגיית החשמלאבל רק יצרן רכב אחד נמצא בפסגה החשמליתתאגיד ניסאן מכר יותר מכוניות חשמליות מכל יצרן אחר בכדור הארץוהמספרים ממשיכים להצטבר ולעלותהדור הראשון של ניסאן LEAF, למשל, מאפשר למשפחות בכל העולם לנסוע במכונית חשמלית לגמריכיוםעם השקת הדור השנילמעלה מ-300,000 לקוחות בעולם נהנים יומיום – לא מסיפורים על העתידאלא כבר עכשיומההנעה החשמלית.

המכונית האוטונומית תהיה חשמלית לגמרי, ואלו הסיבות

מכונית חשמלית? ניסאן ייצרה כזו כבר ב-1947

הניסיון של ניסאן עם מכוניות חשמליות לא החל כעת, וגם לא ב-2009, עם חשיפתה של ניסאן LEAF הראשונה. כבר ב-1947 מכרה החברה מכונית קטנה וחשמלית לגמרי, שמה Tama, והיא סייעה ליפנים רבים להתמודד עם המחסור הקשה של התקופה בדלק. טווח הנסיעה שלה עמד על כ-100 קילומטרים. ה-Tama Senior EMS שבאה בעקבותיה היתה מכונית משפחתית, מרווחת יותר, ועם טווח נסיעה ריאלי של כ-200 קילומטרים.

בשנות השבעים והשמונים המשיכה ניסאן לפתח כלי רכב חשמליים, עם ביצועים טובים וטווח נסיעה שהיווה חלופה למכוניות עם מנועי בעירה פנימית של התקופה. בשנות התשעים האיצה ניסאן את הפיתוח והשיקה טכנולוגיה פורצת דרך: המכונית החשמלית הראשונה שהשתמשה בסוללות ליתיום יון (Lithium Ion) גליליות ומכונית שהותאמה לשימוש עם מערכות חשמליות שצורכות הרבה חשמל, בשל שימוש במזגן והיגוי כוח. בעשור הראשון של האלף החדש כבר הוצגו הפגנות טכנולוגיה מרהיבות, דוגמת סדרות דגמי הקונספט PIVO וכמובן המכונית החשמלית הראשונה אי פעם שנועדה למרכז השוק של צרכני הרכבניסאן LEAF.

הפיתוחים החשמליים אינם מסתיימים במכוניות מתוחכמות, אלא גם בפרויקטים ייחודיים לשימושים בחשמל. כך, למשל, ניסאן עוסקת במיחזור של סוללות בסוף חייהן ובפרויקטים מסקרנים של אנרגיה חשמלית. אחד מהם כולל הסבה של אנרגיית משחקי ילדים בפארקים ליצירת סביבה מוארת ובטוחה יותר לאותו מקום בשעות החשיכה.

nissan

החיבור המתבקש בין אוטונומיה, חשמל ואובר

ניסאן היא, אם כן, המובילה הגדולה בעולם, ובפער מרשים, בטכנולוגיה החשמלית. האם זה מפתיע שהיא גם בחזית הובלת טכנולוגיית הרכב האוטונומי? מתברר שיש קשר הדוק בין הבנה מעמיקה בטכנולוגיית הרכב החשמלי ובין פיתוח הרכב האוטונומי.

כמעט כל מכוניות הניסוי לנסיעה ללא נהג אנושי שנוסעות ממש עכשיו ברחבי העולם, הן חשמליות, ולא בכדי. עושה רושם שהסביבה העירונית היא זו שתמשוך אליה מכוניות אוטונומיות יותר מכל סביבה אחרת. הנסיעות התכופות בין נקודה לנקודה במטרופולין הגדול והצפוף הן היעד הראשון של מפתחי המכוניות החשמליות. חברות שיתוף נסיעות דוגמת אובר, מסתמנות כראשונות שירצו להעביר את הציים שלהם למכוניות אוטונומיות, שיחסכו משמעותית מעלות הנסיעה בהיעדר הצורך בנהג בשכר.

לעיר יש מאפיינים נוספים, שאינם קשורים ישירות באוטונומיה: העיר צפופה ומלאה באנשים. מהסיבה הזו חשוב במיוחד לשמור על כלי רכב נקי ככל האפשר מזיהומיםזיהומי עשן וזיהום רעש. עיריות רבות ברחבי העולם, ובעתיד גם בישראל, מונעות או קונסות בכבדות, נסיעה של מכוניות מזהמות בתחומיהן. מכוניות חשמליות אינן מזהמות את הסביבה שלהן ועל כן הן מקבלות, ובצדק, קדימות בנסיעה במתחמים כאלה.

היות שהעיר מתאימה הן למכונית החשמלית והן לאוטונומית, אך הגיוני יהיה פיתוח של מכוניות חשמליות שהן אוטונומיות ולהפך.

חשמל שולט בחשמל: ניהול אנרגיה חכם
כל אלו הן מערכות חשמליות, וכדי לספק את החשמל עבורן נדרשת מערכת חשמל נרחבת, עמידה ויציבה. במצב כזה יהיה זה אך טבעי לשלב בין אספקת חשמל למערכת ההנעה ולאספקת חשמל למערכות האוטונומיות ולנהל בחוכמה את משאבי הרכב.

בנוסף, לעומת מערכת של הנעה על בסיס מנועי בעירה פנימית, מערכות חשמליות גמישות הרבה יותר בהתאמת הרכיבים שלהן לפלטפורמה של מכונית. כך אפשר לפתח את המערכותהן המערכת האוטונומית והן מערכת ההנעה החשמלית, ואז להתאים אותן בקלות יחסית לכלי רכב מסוגים וגדלים שונים.

הכל, אם, כן מתחבר: מבחינת הייעוד, סוג האנרגיה הנדרש וההתאמות ההנדסיות המכונית החשמלית והמכונית האוטונומית קשורות בקשר הדוק. זו גם אחת הסיבות לכך שניסאן, מובילה עולמית בתחום החשמל, עומדת גם בחזית פיתוח הטכנולוגיה האוטונומית.

המכונית האוטונומית תהיה חשמלית לגמרי, ואלו הסיבות

חשמל שולט בחשמל: ניהול אנרגיה חכם
כל אלו הן מערכות חשמליות, וכדי לספק את החשמל עבורן נדרשת מערכת חשמל נרחבת, עמידה ויציבה. במצב כזה יהיה זה אך טבעי לשלב בין אספקת חשמל למערכת ההנעה ולאספקת חשמל למערכות האוטונומיות ולנהל בחוכמה את משאבי הרכב.

בנוסף, לעומת מערכת של הנעה על בסיס מנועי בעירה פנימית, מערכות חשמליות גמישות הרבה יותר בהתאמת הרכיבים שלהן לפלטפורמה של מכונית. כך אפשר לפתח את המערכותהן המערכת האוטונומית והן מערכת ההנעה החשמלית, ואז להתאים אותן בקלות יחסית לכלי רכב מסוגים וגדלים שונים.

הכל, אם, כן מתחבר: מבחינת הייעוד, סוג האנרגיה הנדרש וההתאמות ההנדסיות המכונית החשמלית והמכונית האוטונומית קשורות בקשר הדוק. זו גם אחת הסיבות לכך שניסאן, מובילה עולמית בתחום החשמל, עומדת גם בחזית פיתוח הטכנולוגיה האוטונומית.