BRAIN TO VEHICLE

כשהרכב ירקוד עם המוח

באיזה מחנה אתם, חובבי הנהיגה או אלו שמחכים בקוצר רוח לעידן האוטונומי? ד“ר לוציאן ג‘אורג‘ה, מהנדס בכיר בניסאן טוען שביכולתו לשלב בין השניים

לא קל לרשום פטנט. כדי לעשות זאת צריכים להוכיח שהפיתוח הטכנולוגי שלכם הוא לא רק חדש, אלא שיש בו אלמנט חמקמק שמתואר כניצוץ של גאונות“. אחת הדרכים להוכיח שיש לכם ניצוץ שכזה היא ללכת נגד הזרם. כלומר, אם המדע מתפתח בכיוון אחד ואתם הולכים בדיוק בכיוון השני ועדיין משיגים תוצאות, כנראה שיש לכם את זה. לדר לוציאן גאורגה, אחד ממהנדסיה הבכירים של ניסאן, יש ללא ספק ניצוץ של גאונות.

מדען האוטונומיה שפשוט אוהב לנהוג
אם מהנדס מצטייר כטיפוס מרובע במיוחד, אז דר גאורגה הוא בדיוק ההיפך: הוא נחשב לחוקר סקרן במיוחד בתחומי המוח והטכנולוגיה המתקדמת ולכזה שמסתובב בכל העולם, כולל בישראל, כדי להכיר כמה שיותר טכנולוגיות קצה. והעיקר: הוא נלחם על הזכות להמשיך וליהנות מהנהיגה גם בעידן האוטונומי.

אני עצמי ממש אוהב לנהוג“, אומר דר גאורגה,תמיד חשבתי שאנחנו, כבני אדם, צריכים לשמר את הערך של הנאה מנהיגה“. כדי לשמר את הערך הזה היה על המהנדס לחשוב הפוך מכולם: בעוד עידן האוטונומיה מתמקד בהפקעת השליטה על הרכב מהגורם האנושי לטובת טכנולוגיה שיכולה לראות רחוק יותר, להגיב מהר יותר ולצפור פחות, דר גאורגה מגייס את הטכנולוגיה האוטונומית דווקא כדי לשפר את ההנאה האנושית מנהיגה. התוצאה: אחד הפיתוחים המעניינים ביותר בתחום הרכב האוטונומי: “מוח לרכב“.

Nissan-Brain-to-Vehicle-technology

Brain to Vehicle: הרכב קורא את הפעילות המוחית שלכם
הפרויקט שהגה דר גאורגה יאפשר לרכבי ניסאן לקרוא את פעילות המוח של הנהג, ולגרום לפעולות הרכב להיות חדות, מדויקות, חלקות ובכלל, מהנות יותר. לטכנולוגיה הזו קוראיםמוח לרכב” (Brain to Vehicle או B2V), והיא הדבר הקרוב ביותר כיום לקריאת מחשבות.

מערך של אלקטרודות המונח על סוג של קסדה פתוחה, קורא אתהקורטקס המוטורי“, החלק במוח שאחראי על הפעולות הרצוניות שלנו. הוא מזהה את הרצון שלנו לסובב את ההגה בחוזקה לפני פיתול בכביש, או את השאיפה לבלום כשאנחנו פוגשים מכשול. “זו לא ממש קריאת מחשבות“, מדייק החוקר הבכיראנחנו בוחנים אותות שמופיעים במוח רגע לפני פעולה הקשורה לנהיגה: האטה, האצה והיגוי“.

איך זה מתחבר לרכב האוטונומי? בסביבה של הרכב האוטונומי, מחשבים וחיישנים יכולים לשלוח לרכב הוראות מה לעשותהאצה, היגוי, בלימה והפעלת מערכות שונות לפי הצורך. מיזם V2B מקשר את היכולות הללו עם היכולתלקרואאת פעילות המוח שלנו.

זמן תגובה? הרכב ייעזר בכם כדי לצמצם אותו משמעותית
כולנו נתקלנו בהמחשות וסרטונים על המרחק שמכונית עוברת בין הרגע שבו אנחנו נחשפים למכשול ועד לרגע שבו הרגל שלנו לוחצת על דוושת הבלם בפועל. בוודאי ראיתם גם שכל חלקיק שנייה משמעותו מטרים רבים שגומא הרכב בזמן הזה. הזמן שעובר מקבלת ההחלטה המוחית על הפעולה הרצויה, ועד שההנחיה מתורגמת לפעולה של הרגל או היד, הוא זמן קריטי במניעת תאונות. מה היה קורה אם המכונית היתה מדלגת על השלב הזה ועוברת ישר לפעולה ברגע שהמוח שלנו הורה לנו לבצע אותה?

זו בדיוק פריצת הדרך בפיתוח של דר לוציאן גאורגה וצוותו בניסאן. המערכת לומדת את האותות המוחיים שאנחנו מייצרים כהנחיות שונות להפעלת הרכב, ומעבירות אותן ישירות למכונית. ברגע שהמוח יסמןבלימה“, הרכב יתחיל לבלום עוד בטרם הרגל קיבלה הוראה ללחוץ על דוושת הבלם. לפי הערכות ניסאן, המערכת מסוגלת לחסוך כחצי שנייה מזמן התגובה, זמן שמשמעותו מרחק רב כאשר מדובר במהירויות גבוהות.

Nissan-Brain-to-Vehicle-technology

אוטונומיה או הנאה מנהיגה? בעידן האוטונומי זו תהיה בחירה שלנו
האם מכונית שמצוידת במערכת ה-B2V של ניסאן לא תאפשר נסיעה אוטונומית לחלוטין? את זאת עוד מוקדם לקבוע, אבל נראה שמערכת אוטונומית מלאה, כזו שאינה דורשת פעולת נהיגה כלשהי, אינה עומדת בסתירה למערך המהנהלנהיגה של ניסאן. המערכת תוכל לחסוך מאתנו נסיעה צפופה בפקקים או בחיפוש חניה, וברגע שרק נחפוץ בכך, נוכל לתפוס פיקוד ולנהוג כאוות נפשנוובהנאה רבה יותר מכפי שהכרנו עד כה. את העבודה השחורה נשאיר למחשבי הרכב. אנחנו באנו ליהנות.

בנוסף, למערכת ה-B2V  השלכות על נוחות הנסיעה גם במצב של נסיעה אוטונומית מלאה. אחד מהאותות המוחיים שנבדקים הוא אי נוחות מהנסיעה, כך שאם הרכב האוטונומי נוסע הדוק מדי בפניות או מהר מדי לטעמנו באוטוסטרדה, הרכב ירגיש את אי הנוחות שלנו דרך אותות המח ויתקן את דרכיו עד להשגת הדרך בה אנו היינו רוצים לחוש את הנסיעה.

גם בעולם שבו יש לנו אינטליגנציה מלאכותית מתוחכמת מאוד, שיכולה לאפשר נהיגה במקומנו,” מסכם דר גאורגה, “הרעיון שלי היה לקחת את הטכנולוגיה הזו כדי לשמר הנאה מנהיגה, יותר מאשר להחליף את הנהג עצמו“. ובכן, קהל שוחרי הטכנולוגיה האוטונומית וגם קהל חובבי ההנאה מנהיגה, נראה שהעתיד האוטונומי יהיה מהנה במיוחד.

איך זה ירגיש לנהוג ברכב עם מערכת B2V?
אדם שינהג ברכב עם מערכת המוח לרכבשל ניסאן, ייהנה מתגובות מדויקות ומהירות יותר לפעולת הנהיגה ומנסיעה חלקה ומהוקצעת יותר.

ואתם יודעים מה החלק הכי טוב? הנהג לא ממש ירגיש שמערכת ממוחשבת נמצאת בינו ובין מערך הנהיגה. הוא ירגיש שהוא נהג טוב יותר. הוא יחוש שהמכונית מגיבה בדיוק ובקלילות, כאילו שהיא הרבה יותר ספורטיבית מהצפוי. הביצועים שלו על הכביש יהיו הרבה יותר חדים ומדויקים. יודעים מה? הוא ירגיש כאילו שהמכונית קוראת את מחשבותיו. בעצם, זה בגדול מה שהיא עושה.

מתי כל זה צפוי לקרות? דר גאורגה וצוותו מעריכים כי בתוך חמש עד עשר שנים המערכת תהיה מוכנה להטמעה במכוניות שיימכרו לקהל הרחב. אז קדימה, תכינו את המח.